Det er som regel den første store beslutning man støder på når man har besluttet at forfølge sin drøm om et mobile home.
Der er så mange biler til salg derude! Så mange muligheder…
Jeg startede min jagt efter den rigtige bil med at lave en liste over ting jeg på ingen måde ville gå på kompromis med (det skulle vise sig at jeg blev klogere).
Mine krav
- Det skal være en bil med højt tag så der er fuld ståhøjde.
- Det skal være en lang model så der også er plads til bad og toilet.
- Det skal være en relativt ny bil. Jeg har ikke forstand på biler, så jeg skal ikke have for meget bøvl med motoren, de mekaniske dele osv.
- Den må ikke have kørt alt for mange kilometer. Hvis jeg bruger tid på en ombygning må den gerne kunne køre lang tid endnu.
- Den skal være helt ”tom” bagi. Det vil sige uden indretning, så jeg selv kan bygge det hele. Byggeprocessen er lige så vigtig for mig som som at bo i bilen.
- Den skal være på hvide plader. Jeg vil ikke begrænses af regler for indretningen.
- Den skal helst have automatgear.
- Der skal være aircondition til de varme ture i Sydeuropa.
- Den skal være til salg på Sjælland.
- Den skal være inden for mit budget – Ok, dette punkt burde måske stå øverst 😊
Biler til salg
Det tog ikke lang tid mange søgninger på diverse bilforhandler sider før det stod klart at de første 9 punkter ikke var forenelige med punkt nummer 10.
Mit budget var på max. 200.000 kr. (inklusiv ombygning). Det får man altså ikke meget bil på hvide plader for i Danmark.
Samtidig var der markant færre tomme varevogne til salg på hvide plader end jeg havde troet. Min første måneds søgning var derfor en anelse nedslående. Hver gang jeg fandt ”den rigtige bil” var der ikke betalt afgift, eller den var for gammel, eller havde kørt rundt om jorden et par gange. Der var ingen biler der opfyldte alle mine krav og det var frustrerende. Jeg var jo SÅ klar til at gå i gang.
Findes det perfekte?
På et tidspunkt i processen siger min kæreste noget til mig som gjorde en stor forskel for mig.
Hun foreslår, at jeg måske skal se den bil jeg køber nu som en test. Altså en bil som jeg bygger om, øver mig på og bliver klogere. Så kan det være at jeg på et senere tidspunkt kan købe den helt rigtige og indrette med alle de erfaringer jeg har gjort mig.
Da jeg begyndte at tænke sådan, forsvandt en stor del af presset og frustrationerne. Pludselig handlede det mere om at komme i gang og blive klogere end at alt skulle være perfekt fra starten.
Så mit råd er nok at være indstillet på at gå på kompromis. Ingen biler har det hele, med mindre du har mange penge på pondusopsparingen.
Handicap biler
En anden ting der fik det til at lysne var at jeg begyndte at kigge efter tidligere handicap biler. De er som regel tomme indvendig og har ikke kørt så mange kilometer. Dem jeg kiggede på var også utroligt velholdte.
De er desværre normalt ikke på hvide plader og synet til personkørsel. Så der ligger et arbejde i at få betalt afgift og omregistreret bilen.
Kærlighed
…og så blev jeg forelsket! Ikke ved første øjekast men efter vi havde lært hinanden lidt at kende.
Jeg kiggede på en Ford Transit fra 2010 og med kun 65.000 km i dækkene. Super velholdt. Lidt rustpletter hist og her men ikke noget alvorligt. Pris 40.000 Kr. MEN på gule plader.
En hurtig afgiftsberegning fra et privat firma skød afgiften til at lande på 120.000 kr. Så stadig inden for budget.
Den opfyldte mine krav om relativt ny og ikke så mange kilometer og den havde højt tag. Men den havde manuelt gear og ingen aircondition og var ikke en lang model. Særligt det sidste gjorde at jeg næsten afskrev den på grund af at den blev for lille.
Men for lige at være sikker byggede jeg en 1:1 model af bilen hjemme i stuen med nogle papkasser og madrasser. Og det overraskede mig faktisk hvor meget man kunne få plads til – selv i den korte model.
Kompromis
- Det skal være en bil med højt tag så der er ståhøjde.
- Det skal være en lang model så der også er plads til bad og toilet.
- Det skal være en relativt ny bil. Jeg har ikke forstand på biler, så jeg skal ikke have for meget bøvl med motoren, de mekaniske dele osv.
- Den må ikke have kørt alt for mange kilometer. Den må godt kunne køre i en del år endnu.
- Den skal være helt ”tom” bagi. Det vil sige uden indretning, så jeg selv kan bygge det hele. Byggeprocessen er lige så vigtig for mig som som at bo i bilen.
- Den skal være på hvide plader. Jeg vil ikke begrænses af regler for indretningen.
- Den skal helst have automatgear.
- Der skal være aircondition til de varme ture i sydeuropa.
- Den skal være til salg på Sjælland.
- Den skal være inden for mit budget – Ok, dette punkt burde måske stå øverst 😊
Biler til salg
Kompromisets kunst. Der blev skrevet under og processen med at få den omregistret og synet som personbil gik i gang. Men det er en helt anden og lang historie.
Her er den: