Isolering

Isolering af bilen er et stort emne – særligt i Danmark hvor vi har det lidt koldere end andre steder i verden.

Det tog mig en del tid at undersøge og finde ud af hvad jeg skulle vælge.

Her kan du læse lidt om mine overvejelser og hvad jeg endte med at vælge.

Jeg er stor fan af Greg Virgoe som er en grundig mand der velvilligt deler ud af sine erfaringer med at bygge en Van.

Jeg blev inspireret meget af de her videoer omkring isolering:

Efter mange overvejelser valgte jeg følgende:

Loft:

Jeg valgte Kingspan 50mm.

Kingspan er kongen af Isolering! Jeg har snakket med flere kølemontører som bekræfter mig i at det er det bedst. Det er dyrt, men har mange fordele.

Det er super isolerende og det er ret nemt at arbejde med. Isoleringen leveres i plader, så det kan kun bruges på plane flader. Men pladerne er nemme at skære til med en brødkniv og også relativt nemme at skære riller i hvis man skal indlægge rør til elektriske installationer.

Tip: Greg bruger nogle pins til at sætte isoleringen fast med. Men fordi man ikke kan købe dem i Danmark valgte jeg at forsøge uden. Hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg helt klart vælge at købe dem og vente på leveringen. Jeg kæmpede en del med at holde pladerne fast i loftet med snor, lister og gaffatape. Med de pins ville det være gået noget nemmere.
https://www.ebay.co.uk/itm/62mm-stick-pins-insulation-hangers-camper-van-conversion-box-of-50/392753179834

Vægge:

I væggene valgte jeg 10 mm stenuld. Det er nemt at arbejde med og kan “puttes ind” alle de steder der er svære at komme til i en bil.

Vær opmærksom på, at man ikke må presse isoleringen sammen. Det er vigtigt at bevare luften i isoleringen, da luft isolerer rigtigt godt.

Der er rigtig mange alternativer til sten- og glasuld og mange holdninger til især bæredygtighed. Jeg har set folk argumentere for hør, papiruld, tang osv.

Jeg skal være helt ærlig her! Til loftet havde jeg besluttet at bruge Kingspan som ikke sælges ret mange steder i Danmark. Jeg valgte stenuld fordi det har en høj isoleringsevne, og fordi det kunne købes samme sted som jeg fandt en forhandler der solgte Kingspan og jeg ville gerne i gang.

Næste gang vil jeg måske bruge længere tid på at finde et bæredygtigt alternativ og hvis det betyder noget for sig, er der rigtig god hjælp at hente på nettet.

Gulv:

Først vil jeg lige sige at mit gulv allerede havde den fordel at det var et plant gulv af aluminium. Dette skyldes at bilen tidligere har været brugt som handicapbil med skinner i gulvet.

Til gulvet valgte jeg at lægge et lag af Logoclic gulvunderlag 5 mm fra Bauhaus. Dette lagde jeg over det hele for at få lidt isolering under lægterne.

Som den egentlige isolering brugte jeg 10 mm Aluthermo. Det er en refleksiv isolering som skulle isolere lige så godt som 100 mm rockwool med indbygget dampspærre.

http://www.aluthermo.dk/

Det er lidt dyrt men er er nemt at arbejde med og nemt skære til. Det er også godt til at forme rundt om for eksempel “hjulkasserne”.

Og så lige noget dampspærre tape til at gøre det tæt.

Hvis du undrer dig over de to huller i gulvet skyldes det at jeg har to sæder som kan skrues fast i de skinner man kan se i hullerne. Til daglig skal bilen kun bruges til at bo i for to personer. Men hvis jeg en gang imellem har brug for at have to passagerer med kan jeg sætter sæderne i.

Ideen kan ses her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *